Cały czas trwają różne prace modernizacyjne na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Między innymi szykują się zmiany w jednym z najpopularniejszych portów na Mazurach oraz trwają prace remontowe na mazurskich kanałach wodnych.

Port w Sztynorcie

W chwili obecnej trwają prace, między innymi, przy przebudowie oczyszczalni ścieków oraz gruntowny remont portu. Po zakończeniu sezonu rozpocznie się rozbiórka 14 wysłużonych pomostów, które zastąpi 13 nowo wybudowanych. W miejscu, które było najchętniej odwiedzanym przez żeglarzy – na zachód od stacji paliw – w miejsce czterech pomostów gościnnych będą się znajdowały trzy pomosty, co pozwoli na powiększenie przestrzeni między kejami. Zapewni to większe bezpieczeństwo manewrów. Zostanie zmieniony także system cumowania – w miejsce mooringów i będą się znajdowały odnogi cumownicze z niewielkimi pokładami.

fot. Marek Makowski, Magazyn „Wiatr”

Remonty kanałów wodnych na Mazurach

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie 27 kwietnia, ku uciesze wszystkich żeglarzy korzystających z czarteru jachtów na Mazurach, oficjalnie otworzyło drogę wodną Pisz – Węgorzewo. Dzięki temu żeglarze mogą się cieszyć bardziej bezpieczną żeglugą na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Wciąż trwają jednak prace remontowe w obrębie kanałów wodnych. W toku jest remont czterech kanałów, na etapie wyboru wykonawcy jest remont czwartego kanału.

Najbardziej zaawansowane są obecnie prace na Kanale Grunwaldzkim. To krótki fragment drogi wodnej, który łączy jeziora Tałtowisko i Kotek, o długości niemal pół kilometra, szerokości 12 m i średniej głębokości 1,8 m. W tej chwili  zakończono roboty rozbiórkowe oraz prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej. Niedługo zakończone będą prace żelbetowe. Remont potrwa do lipca tego roku.

Drugim remontowanym kanałem jest Kanał Mioduński, pomiędzy jeziorami Kotek i Szymon. Kanał ten ma niemal dwa kilometry długości, 12 metrów szerokości i półtora metra głębokości. Na kanale zakończono już prace rozbiórkowe, trwają prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej oraz prace żelbetowe. Koszt tej inwestycji to 32 mln zł. Zakończenie prac jest przewidziane na lipiec przyszłego roku.

Do listopada tego roku potrwać mają prace na Kanale Tałckim. Tutaj koszt remontu to 25 milionów zł. W tej chwili trwają prace polegające na pogrążaniu ścianki szczelnej oraz prace rozbiórkowe i żelbetowe. Łączący jeziora Tałtowisko i Tałty  kanał ma 1,62 km długości, 12 m szerokości i 1,8 m głębokości.

Najmniejsze zaawansowanie jest na Kanale Szymońskim, łączącym jeziora Szymon i Szymoneckie. To drugi pod względem długości kanał mazurski – ma 2,36 km długości, 25 m szerokości i 1,8 m średniej głębokości. Remont rozpoczął się tu niedawno. Obecnie realizowane są prace rozbiórkowe i pogrążanie ścianki szczelnej. Wszystko potrwa do kwietnia 2023 r. Wartość zadania to 32 mln zł.

Ostatni z kanałów, który czeka na wyremontowanie to Kanał Łuczański (Giżyckim). Przetarg na remont kanału łączącego jeziora Niegocin i Kisajno ma być ogłoszony jesienią tego roku.

Wody Polskie informują, że na kanałach cały czas będzie możliwy ruch. Na Tałckim i Mioduńskim – jednostronny, wraz z sygnalizacją świetlną, natomiast na Szymońskim i Grunwaldzkim – obustronny, przy lokalnych zawężeniach.

fot. Chrumps / Wikipedia Commons

Trzeba też podkreślić, że po sezonie 2021 ma także ruszyć remont śluzy Guzianka 1. W tym sezonie 2021 – będą działać obie śluzy.

 


Źródła: Paulina Wójtowicz inzynieria.com, Magazyn „Wiatr”